torsdag, november 6

Trikken

trikk
I trikk m1 (av siste stavelse i eng. electric (tramcar) 'elektrisk (sporvogn)') (elektrisk) sporvogn


Navnet kommer av da elektrisk drift ble innført i Christiania i 1894, og den elektriske sporveien ble kalt «Elektrikken» fra engelske «Electric tram». Derav forkortelsen "trikken" som vi kjenner i dag.

En trikkevits fra krigens dager:
- Har du hørt at Hitler er i byen? På alle trikkene står det skilt som sier "Forstyrr ikke føreren".

Jeg vil tro dere lo godt nå.
Men trikken var altså ganske viktig under krigen. Det var drivstoffmangel, og trikken ble derfor et viktig fremkomstmiddel. I tillegg virket trikken som samlende på folk fra forskjellige sosiale sektorer, og en brukte også ordet "trikk" til å omgjøre sårbare samtaler på den tiden. Når en skulle snakke om at en ikke var en tilhenger eller støttet Nazi-regimet, og ikke ønsket å bli avslørt av tyskerne, kunne man f.eks snakke om trikken - i dobbeltforstand kunne trikken nemlig bli ble sett på som en "tilhenger" eller en "etterfølger/støtte".

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oh! Det visste jeg ikke :D Gøy med opphav til ord.

frikke sa...

Ja, jeg ønsker meg en slik bok som kan gi meg den informasjonen :) Vet du om noen, kjære bibliotekar?

Anonym sa...

Hva med denne og oppfølgeren?

Sorgenfri sa...

Overrasker det deg at jeg faktisk synes den vitsen var hysterisk morsom? :o}

Og at jeg mest sannsynlig kommer til å fortelle den på neste fest etter et å ha beseiret et par øl?

*hviske*

frikke sa...

stjernesøkeren: Oi! Hermed oppført på årets ønskeliste!

sorgenfri: hahahaha! Ja, litt? Eller - dvs. jeg hadde nok ledd godt selv etter noen øl. Kommer litt an på hvem som forteller den :)