torsdag, juni 4

Strek i regningen

- noe en ikke hadde regnet med, en uforutsett hindring

Ja, det er forsåvidt greit. De fleste har den forståelsen . Men hvor kommer uttrykket egentlig fra? En strek? Hva er hindringen med det? Jeg hadde blitt mye mer sjokkert over en masse nuller på regningen min? En strek er jo ingenting sammenlignet med nuller. Men kanskje en strek er et annet ord for et vanlig ettall? Eller er streken ment som en strek i form av overstrykning? Da vil jo hele begrepet miste sin totale mening!

Eller kommer det kanskje fra gamle dager da man bare satte opp streker på en lapp i forhold til hvor mange øl man hadde drukket i baren? Men jeg vil jo tro at en strek fra eller til der ikke ville utgjøre den store forskjellen? I alle fall ikke fungere som en uforutsett hindring. Men kanskje det ikke er regninger vi snakker om. Kanskje det er en strek i min beregning, i forfold til hva jeg har regnet med. Men jeg forstår fortsatt ikke problematikken med en strek, altså...

Nei, her må jeg ha hjelp. Noen som har et godt forslag på lur?
Jeg må vel kanskje ta meg bryet med å sende e-post til disse språkekspertene etterhvert. Er jo så mye en ikke forstår.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det opprinnelige ordtaket er:
En strek i regningen kan gjøre mye både til og fra.

Da burde betydningen falle på plass.

frikke sa...

Takk! Da ble det mer mening i det.