fredag, juni 13

Kunst, ballett og krig

I disse dager er jeg hva man kan kalle gressenke, passiv tilskuer, pålagt selskap - og den som får spørsmålet på hvorfor det ikke var offside, eller hvorfor det faktisk var det, uten å ha noen forutsetning for å svare på det spørsmålet.

Det er EM og det merkes godt. Fra å ha en tilværelse der vi kan finne på hva som helst til hvilket som helst tidspunkt, er nå dagens gjøremål satt opp i forhold til kamper, repriser, omtaler og før- og etter kampsnakk. Jeg vet det er for en begrenset periode, så jeg tar det med ro. Når jeg forteller at jeg skal ut og se Sex og singelliv-filmen i morgen med noen venninner, stønner han høyt og sier at han måtte minst hatt 4000 kr for å dra å se en slik film når det går så spennende kamper på tv. Helt greit, tenker jeg. Jeg hadde vel i utgangspunktet ikke sett for meg at han skulle være med.

Men av og til kan det jo være riktig så underholdende å være denne passive tilskueren, som blir tilskueren av tilskueren. F.eks ved et av målene i dag. Da Nederland klarte å senke Frankrike 4-1, utbrøt han høylytt sin store fascinasjon over fotballspillet:

"Fotball har alt! Det er kunst! Det er ballet og det er... krig!"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha - det høres meget kjent ut! Her også legges uka opp etter kamptidspunkt. Og du har helt rett, det er STOR underholdning :D Det er hoiing og hopping og jubling og bannskap ;)

frikke sa...

Oh yeah :)
Alle har hver sin måte å reagere i løpet av en fotballkamp. Nå min far synes en kamp blir ekstra spennende, lukker han øynene, biter tennene sammen og gnir seg hardt i hendene. Til stor underholdning for oss rundt :)