søndag, februar 3

Frisk søndag

I dag tidlig hadde jeg lyst på kaffe. Jeg hadde også lyst på vin, men det drakk jeg ikke. Jeg fikk egg og bacon og vi fikk besøk av Bente og Magnus som hadde vært på visning i naboblokka. Altså, jeg er i mye bedre form - og det er deilig å kjenne energien komme tilbake i en skranten kropp.

Etter en lang frokost/brunj, dro vi til Nasjonalgalleriet for å se utstillingen "Oppdagelsen av fjellet". Den anbefaler jeg for alle som liker å gå i norske fjell, de som er glad i fjell generelt, eller de som er glad i gamle, store nasjonalromantiske malerier. Gratis inngang gjør det også til en fryd. Avbildet her er et av bildene som er stilt ut, malt av Johan Fredrik Eckersberg i 1866 og motivet er fra Jotunheimen. Det som jeg personlig synes er mest interessant med disse store, mektige oljemaleriene er alle de små detaljene som ikke synes med en gang, men som man må helt bort med nesetippen til maleriet for å se. Være seg en liten seterfamilie, ugle, rovdyr, gjetergutt etc.etc. som er på finurlig måte er malt inn i herligheten. Nesten så det kiler i magen ;) Mye mulig min opplevelse av denne utstillingen var sterkt preget av at jeg hadde vært sengeliggende i to dager, men godt var det lell.


På veien hjem dro vi innom Bar Boca for å ta en kaffe. Byen var øde i kveld, virket som om alle var inne og så på tv eller spiste søndagsmiddag.


To skumle fyrer ved Rodeløkka kolonihager.

Ingen kommentarer: