torsdag, februar 28

Kalvedans

Jeg ringte nettopp min mormor. Har hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør det oftere, og da jeg plutselig fikk et voldsomt motivasjonstap på jobb, var det lett å ty til småsnakk med eldre opphav i stedet.

Men min 80 år gamle mormor hadde knapt tid til å prate med sitt motivasjonsløse barnebarn. Hun skulle straks få besøk og var travelt opptatt med å lage kalvedans til naboene sine.

- Kalvedans? sa jeg.
- Ja?
- Er ikke det bare råmelk fra kua da?
- Nei, nei - ikke bare det. Det er jo den viktigste ingrediensen, men du må jo koke den opp og sånn.
- Koke opp?
- Ja, du koker opp råmelk sammen med vanlig melk, så tilsetter du sukker og kanel, og så koker du det i vannbad til det har stivnet, og så serveres det med rød saus. Vi gamlingene synes jo dette er kjempegodt, vi spiste dette ofte da vi var barn. Det er ikke så lette å få tak i råmelk i dag, vettu - sa min mormor på innpust. Hun var tydeligvis stresset over alt som måtte gjøres, selv om det var over en time til gjestene kom.
- Jøss, sa jeg. Der lærte jeg noe nytt.
- Så dere har ikke lært noe om slikt, dere?
- Nei.

For de av dere som fristes til å lage denne råmelkspuddingen, så fant jeg en oppskrift på denne siden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Råmelkspudding er enda en ting jeg har glemt.. Men jeg husker at jeg likte det når jeg sist spiste det.. For ca. tyve år siden..

Mon tro om jeg hadde likt det i dag..