fredag, februar 5

Aagot

I dag har min farmor navnedag. Farmoren min døde da jeg var ett år gammel, så jeg har ingen personlige minner om henne. Alt jeg vet er fortalt av dem som kjente henne. Skulle likevel ønske jeg visste mye mer. Det er ikke mange som heter Aagot i dag, og det er nok ikke det "kuleste" av de gamle navnene som gjenbrukes flittig for tiden. Søsternavnet Agathe brukes nok i større grad.

Navnet kommer fra det greske adjektivet agathos = god.'

Min farmor satt på Grini under krigen. Det var fordi hun på den tiden var husholdersken på gården til min farfar (den gården jeg selv er oppvokst på). Farfar var gårdbruker og bankmann til daglig, og regionalleder i Milorg i det skjulte. Da krigen var over, giftet de seg - min farfar skriver selv i sine memoarer at de gjorde dette fordi de syntes det var mest praktisk. Jeg håper og tror det også var noen romantiske følelser til stede.

I dag er det også Ågotsmesse, som også kalles Musedagen. I Norge finnes et sagn om en kvinne som het Ågot. Musene gnaget nese og ører av henne, inntil hun ba Gud om hjelp og lovet å holde dagen hellig. I norsk tradsisjon har dagen hatt liten plass, men på primstaven finner vi enten et kors eller en liten mus. (Kilde: Aftenposten)

På bildet sitter min farmor med ryggen til. På den tiden var hun husholderske, og ikke kone. Det finnes omtrent ingen bilder av henne fra yngre alder, noe som er frustrerende. Min farfar sitter innerst og skåler med fotografen. Jeg tipper bildet er fra 30-tallet en gang.

Ingen kommentarer: