tirsdag, februar 23

Å få ut fingeren

Uttrykket brukes over en lav sko, men hva det betyr er jeg mer usikker på. Nuvel, vi skjønner nok alle hva som menes dersom tilsnakk tilsier at du skal "få ut finger'n", altså at du må komme igang og slutte å somle osv. Men hvor uttrykket egentlig kommer fra, er for meg ukjent.

For hvor i all verden er denne fingeren som vi skal få ut plassert? Er den i suppa? Er den i fryseren? Er den i hansken? Eller er den i øret?

Dersom alle tenker som meg (noe jeg egentlig håper ikke er tilfellet, sånn generelt sett), så tror jeg en mener at fingeren er i rumpa. Rett og slett der bak. Jeg har sjekket litt, og jeg tror faktisk det er tilfellet. Og er ikke det et ganske ekkelt uttrykk å bruke i dagligtalen, så vet ikke jeg. Uansett, så er vel hovedmeningen at fingeren er opptatt med noe annet enn det en egentlig skal. Jeg er den første til å innrømme at jeg til tider har både fingeren i nesa og øret (ikke samtidig, eller jo det har kanskje forekommet), men i rumpa?! Hm.

Selv anser jeg kun gynokologer og sære rumpetafsere som riktige mottakere av en slik tiltale.
Bilde: selvlaget i paint.

3 kommentarer:

Frøken Funky Farm sa...

æsj/haha!

Stjernesøkeren sa...

Jeg hadde samme tankerunde her om dagen, ei venninne hadde facebookstatus med spørsmålet "Hvor tar man tak for å få ut fingeren?" ... jeg vil helst ikke vite, for å være ærlig ><

frikke sa...

line: yay/ :)

stjernesøkeren: hmmm..... ikke lett den der. Holder med deg, best å ikke vite :)