fredag, april 4

Hasleveien

Dette er nederst i Hasleveien ved Carl Berner. Jeg liker bebyggelsen. Veldig godt. Måtte de få stå. Her er det fullt av verksteder. Mest bilverksteder. Etter et raskt søk på Byantikvarens gule liste finner jeg ut at bebyggelsen er bevaringsverdig, og at det har vært bl. a. et metall og jernstøperi (ovnsstøperi) her og et mekanisk verksted som produserte deler til vannverkene (Hasle Brug). Noen som vet noe mer om opprinnelsen og historien til disse byggene?

I mitt videre søk finner jeg følgende ut fra en protokoll fra et møte i Bydel Grünerløkka:

"Haslevien 3-5 huser per dags dato ulike virksomheter som biloppretting, bilverksteder, lagerplass for bilvrak, smie og attføringstiltak. Tomten eies av Oslo kommune og framstår i dag lukket og forsøplet med delvis tett vegetasjon og fungerer også som samlingspunkt for bruk og omsetting av illegale rusmidler."

Omsetting av illegale rusmidler i Oslo?!?
Gi' rei a!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Deler ditt håp om at de får stå OG blir satt i stand og tatt vare på. Det er ille når vakre gamle hus forfaller og blir til søppel! De er med på å gi byen sjarm! Nydelig bildet også, er det ditt eller er det så gammelt som det ser ut som?

frikke sa...

Godt å høre andre er enige. Og neida, bildet er ikke gammelt - ble tatt med mobilen min nå på torsdag, altså 3.april :)

Anonym sa...

Åh, det er koselig med slike gamle bygninger. Litt sånn melankolsk, med minner om en svunnen tid.. Tenk hva de bygningene har opplevd! :-)

Men "omsetting av rusmidler"? Neeeei, det kan da ikke være på det stedet i den byen.. ;-)