onsdag, april 2

POSH

En god kollega av meg kunne forklare meg opphavet for uttrykket "Posh". Et uttrykk som ikke har noe med fru Lollipop-Beckham å gjøre, men med komfort og luksus. (jeg vil ikke sammenligne den SpiceGirl-stilken med i noe som kalles komfort, hun kan umulig ha det komfortabelt..... vel dette var atter en digresjon...)

I gamle dager da England hadde kolonier i østen, var det viktig for overklassen at de ved kolonireisene kunne få sovekabiner som lå i skyggen. Man måtte jo ha det svalt, må vite. For å opprettholde en sval atmosfære samt blek hud på østenreisene, reiste man derfor "Posh"; som henviser til kabinsidene på båten - "Port Out, Starboard Home."

Enkelt og greit.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Rett nok er det ikke noe belegg for denne opprinnelsen, jeg har søkt etter det etter at jeg fikk den servert av en engelsk lærer for mange år siden. Hun var forresten litt fasinert av queens english som hun kalte det, den formelle og riktige britisk-engelsken.... der hører vel dette inn :-)
Og jeg synes det høres logisk ut. På reisen til India var selvsagt POSH bilettene dyrere og dermed ble det de rike som hadde lugarer "posh" - sånn sett passer det jo bra med lollipop dama...

frikke sa...

Du har så rett - når det gjelder rikdom så passer nok dette godt til the Beckhams. Og opprinnelsen skjønner jeg jo kan være av ulik art, skjønt denne var jo ganske logisk.

Anonym sa...

Korrekt eller ei - men herlig, herlig forklaring uansett :D

Sorgenfri sa...

Takk!
Jeg fryder meg hver gang jeg lærer opprinnelsen til ord.
Stort barn, små gleder.
Eller no... ;o)

frikke sa...

Stjernesøkeren: :-D

Sorgenfri: Ja, opprinnelsen til ord er store gleder for store barn :)