tirsdag, mai 6

Mandler og blindtarm

Er det bare meg, eller er det andre som føler frekvensen av fjerning av mandler og blindtarm har blitt drastisk synkende de siste 15 årene?

Min mor tok blindtarmen, min far fjernet mandlene. Slikt var dagligdags på den tiden. Nesten alle i den generasjonen har fjernet en av disse to kroppsbitene som fint kan fjernes siden de ikke har noen voldsomme viktige arbeidsoppgaver. I løpet av oppveksten hørte jeg titt og ofte om personer som fjernet blindtarm og mandler. I dag hører jeg knapt om noen som fjerner disse kroppsdelene.

Hva er årsaken til at jeg føler dette gjøres i mindre omfang i dag? Kanskje jeg kjenner for få mennesker? Kanskje jeg har for friske venner? Kanskje jeg ikke snakker med vennene mine? Kanskje er det ikke populært med blindtarm-arr lengre? (jeg husker da jeg var liten at de store jentene viste frem blindtarm-arr - og at jeg også ville ha et slikt). Eller kanskje legestandene har funnet ut at de kan redde en vond hals eller en vond mage med andre tiltak enn fjerning av mandler og blindtarm?

Har vår tids mandler og blindtarm blitt gallestein, føflekker, hengepupper og tunge øyelokk?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Blindtarmer tas vel når det er nødvendig - men de er sikkert blitt mye flinkere til å sjekke hva som er hva, og kanskje man fjenet noe for "sikkerhets skyld" før man hadde dagens teknologi?
En lege fortalte meg at mandler var det liten grunn til å fjerne, og at de hadde sluttet å gjøre det "for alle som ofte fikk vondt i halsen" fordi det ikke gjorde store forskjellen. De fikk vondt i halsen uten mandlene også......
Selv har jeg alt i behold :D

Anonym sa...

Tror det er mer vanlig å fjerne det når man er barn, dermed hørte du mye oftere om folk som gjorde det da du var barn selv.

Sif sa...

Jeg tror også mandlene taes veldig tidlig nå..? Og at det er derfor du ikke hører om det.

Jeg skulle fjerne mine for noen år siden; her ser du hvorfor.. når mandler er så store hele tiden, betente eller ei, skaper de virkelig bare trøbbel..

I chickened out.. :D

frikke sa...

randi:
Jeg tror du er inne på noe der, ja. "Vondt i halsen, frue? Da tar vi blindtarmen din for sikkerhets skyld ;)"

søs:
njaaaa..... er du sikker på det? Mulig du også er inne på noe... (selv om jeg selvsagt ikke vil innrømme det)

sif:
oioioioi..... hva skal jeg si?
Ta deg en sterk dram - og så stikker du til legen! :)

Anonym sa...

Søs har nok rett, mandlene blir som regel fjernet i ung alder, etter at ungen har hatt ofte problemer med store / betente mandler. Dette skjer som regel mellom 8-16 års alderen. Og siden man bare blir eldre og eldre, er nok sjangsen om å høre om dette mindre og mindre.

Angående blindtarm opperasjoner, er det faktisk slik at jo eldre du er, jo mindre sjangs er det for å komplikasjoner med blindtarmen. Grunnen til dette er rett og slett at den krymper med tiden, hvis jeg forstod legen min rett. Så samme grunn her som for mandlene, jo eldre man blir, jo mindre hører man om dette.

frikke sa...

anonym:
Ok- det høres unektelig ganske logisk ut slik du beskriver det.(nå fikk søstern ekstra kred også... :))