onsdag, august 19

røkelse og ikke myrra

Jeg har de siste dager begynt med en seriøs opprydning av skap, esker, poser og mer. Da jeg var langt nede, innerst i et skap og rotet litt rundt, nådde plutselig en velkjent, nostalgisk duft meg.

Joda, jeg var en røkelsesperson i mine tidligere dager. Jeg kjøpte røkelse over alt. Til og med foreldrene mine kjøpte røkelse til meg når de var ute of reiste. Da jeg var 16 år og av og til var i Oslo, dro jeg til Shangrila ved Østbanetorget som det første jeg gjorde. Da jeg i studietiden min bodde en liten periode hos en gal enke (det er en annen historie!), så ble jeg avkrevd erstatning på en djevelsk stygg kommode fordi jeg hadde oppbevart røkelsen min i skuffen. Selv om damen var gal, hadde hun visstnok ikke ødelagt luktesansen - og hun syntes tydeligvis ikke lukten var like ok som jeg syntes.

Men til det jeg egentlig lurer på - er røkelsesvanen noe som fortsatt bedrives? Eller har duftlysene tatt helt over denne kunstige aromatiske måten å lage stemning på? Er det hipt blant ungdom lenger? Jeg vet denne aromabomben ble brukt til å dekke over smugrøyking og røyking av mer ulovlig stoffer (noe jeg selvfølglig ikke gjorde - bare litt det første). Jeg føler egentlig nå at røkelse var like 90-talls som islenderen var på Frederic var sen 80-talls. Eller er jeg på jordet?

Ingen kommentarer: