fredag, desember 5

Føler mødre de har opplysningsplikt?

Jeg bruker internet til hva det er verdt. Det er mitt oppslagsverk nr 1 og jeg regner med de fleste har samme oppfatning som meg på akkurat det. Oppslagene gjøres i alle sammenhenger, men alltid i sammenheng med at jeg vil få svar på noe, eller at jeg vil få bekreftelsen på at det jeg trodde var sånn, selvfølgelig er riktig - og at jeg har rett. Avklaringene dukker opp i hverdagen, enten på jobb, hjemme, på tur eller i krasse veddemål med søsken, kjæreste og venner.

Men det som slår meg er faktisk hva slags sider jeg havner på for å faktisk finne svar. En skulle kanskje tro wikipedia ville gi det meste av svarene, men jeg mener å ha funnet en konkurrerende virksomhet.

Når du søker på noe på Google, hvor ofte har du havnet på forumene til disse sidene? snartmamma.com, kvinneguiden.no, barnimagen.no, babyporten.no etc. etc?

Jeg havner der gang på gang.

Hjemme i de tusen hjem sitter svangre og nybakte mødre og diskuterer samt svarer på alt fra hvordan du skal få vekk vond lukt i klær, endringer i skatteregler, hvordan forgasseren i bilen fungerer til mer faglige utgreielser innen offshoreindustrien.

Gang på gang havner jeg fra Google til disse sidene.

Jeg undres.
Enten har Google gjort en avtale med disse sidene - eller så er faktisk mødrene i dette landet ivrige på å freidig dele den kunnskapen de innehar. Sitter kommende mødre mye på internet? Sitter nybakte mødre mye på internet? Er de mer aktive på forum enn andre? Jeg tør påstå å si ja. Eller, det virker i alle fall sånn.


Alltid et svar.

5 kommentarer:

kariamelie sa...

hehe... Googles søkemotor husker hva slags sider du har vært inne på tidligere. Dess mer du surfer og søker og i hvilken rekkefølge du klikker på forslagene google kommer med, dess mer spesifisert blir den for DINE søkeinteresser. Googles suksess kommer i nettopp denne evnen til å gjøre søkemotoren indivdiuelt optimalisert slik at du skal tro at den treffer deg hver gang.

Så en eller annen gang havnet du på disse sidene og neste gang kom de også høyt opp i søkeresultatene.. og du klikket på dem igjen, og siden har disse blitt ratet høyere og høyere... og voila.

Mødrene våre har altså ikke kommet oss noe nærmere, det er Google som står for folkeopplysningen, våre mødre bør dermed lære oss kildekritikk i fra barnehagen av. ;)

frikke sa...

Herreminhatt! Er dette sant?? Men i all verden.... jeg er ikke akkurat i faresonen for å være en person som frekventerer mammasider veldig mye, men det begynte vel en gang - og siden har det vel Google sørget for at det har ballet på seg. Makan....

Uansett, takk for opplysningen!

kariamelie sa...

ingen årsak.. et annet eksempel er ICA i Sverige som fiflet med betalingskundekort. Kundekortene ble benyttet for bonuspoeng og slikt når man handlet. Slik bygget de opp lojalitet hos kundene og dette bonuspoenggreiene er jo velkjent. Det som ikke var like kjent var at de også logget matvarene som hver enkelt kunde kjøpte slik at det titt og ofte "tilfeldigvis" kom reklametilbud som passet "tilfeldig" godt til den husholdningsprofilen som kunden hadde. Dersom man handlet mye barnemat, så fikk man stadig tilbud om ny barnegrøt og barnefrokostblandinger og slikt. Helt tilfeldig selvsagt.

Noen synes jo det er flott at man får tilbud som er tilpasset seg og hva man trenger (og kanskje ikke trenger like mye, men som kan være "spennende å prøve), andre synes at butikkene kanskje ikke bør vite så mye om ens eget handlemønster.

De er ute etter oss, vet du. Det sier pling i kassa hver gang man gjør noe og har kunde/forbrukerhatten på.

annikken - osloliv sa...

Der lærte jeg også noe nytt. For akkurat det samme har jeg registrert..og undret meg over hvor mye tid nybakte mødre egentlig har til å sitte på nettet.
Det er Google sin skyld. Men hvordan komme seg ut av det?

etaktuarliv sa...

Jeg tror at når google sender såpass mange til disse sidene, så er det delvis fordi de snakker om mange tema der, og delvis fordi mange andre har fått hjelp av dem. Når andre får hjelp av de sidene, så "tenker" google at du også kommer til å få hjelp av dem. Således blir du sendt dit, selv om du kanskje ikke har brukt dem før selv.

Så jeg tror ikke at det bare er dine søkeinteresser google ser på, men andres også. Det hjelper altså ikke nødvendigvis å skifte adferd selv, google vil fortsatt sende deg til disse sidene.