onsdag, desember 5

Mental alder


Hva skal jeg gjøre når jeg blir 50?

Jeg og kjæresten min, eller kjæresten min og jeg som det korrekt skal være, har en tendens til å gjøre typisk "50+ ting". Hvis du lurer på hva 50+ står for, så betyr det 50 år og oppover, og hvis du lurer på hva "50+-ting" er, så er jeg ikke helt sikker. Men det er vel ting man gjør når en føler seg som om man var 50+. Vi snakker om helgeaktiviteter som kryssord, 20 spørsmål og quiz ved frokosten, skiskyting på tv, Folkemuseet eller en søndagstur på ettermiddagen, så en god middag med påfølgende middagshvil, P2 eller P1 på radioen, vi har konversasjoner om de gode, trygge verdiene, fjellturer, natur, samfunn, lokalhistorie, venner,familie og landbrukspolitikk. Vi har med termos og nistepakke og camper ned på en passende plass.

Det er ingen hemmelighet at jeg har høy mental alder, må du tro. Den kom til syne under et besøk på en nettside som reklamerte: "Test din mentale alder! I dag!". Denne ble dagens populære på skolen. Alle vennene mine ble 21-22 år (som vi var på den tiden), mens jeg slo knock-out på hele testen, med toppscore på 50+. Den gang var det en smule pinlig, i dag er jeg mer reflektert og tar det hele med ro.

Men tilbake til spørsmålet mitt - hva skal jeg da gjøre når jeg passerer 50? Skal jeg for en gang skyld leve riktig i forhold til min passende mentale alder? Eller bør jeg i en alder av 50 gjøre det som 28-åringer gjør og som jeg kanskje ikke fikk gjort som 28-åring? Være seg det å få barn? Eller det å bli utbrent etter noen år i tidsklemma? Eller få billån og å streve med å skaffe barnehageplass?

Nuvel - jeg tror jeg bare fortsetter stille i min lille verden, dog med høy mental alder.

Ingen kommentarer: