tirsdag, mars 11

Lang, lang ferie

Jeg overhørte to butikkmedarbeidere i dag på Ica. Disse sto med hodene sine oppe i esker og pakket ut og var svært så travle. Den ene kom fra Nord- Norge og den andre tror jeg hadde opprinnelse fra India, eller i de trakter. De hadde mye å gjøre, og mat måtte bestilles og leveres på helt andre tidspunkt enn det som var vanlig i butikken.

- Skal vi ikke bestille mat til neste fredag? sier inderen
- Nei, det er jo langfredag, sier nordlendingen
- Langfredag? spør inderen
- Ja, påske og butikken er stengt.
- Åhhh... men er den stengt på lørdag også?
- Nei, da må vi jobbe. Men vi får overtidsbetalt.
- Åhh - mer betalt?
- Ja, 100 %, sier nordlendingen

- Oi - 100% på lørdag er jo veldig bra, sier inderen litt drømmende.
- Ja, og så skal vi ikke på jobb igjen før på tirsdag
- Men hva med mandag?, sier inderen spørrende
- Nei, da er det også fri. Men ikke nå mandag altså, men neste mandag - 2. påskedag.
Så blir det en liten pause og jeg ser inderen tenker lenge og vel mens han bretter sammen en eske.
- Men det blir jo mange dager fri! Det blir jo nesten en lang, lang ferie!, jubler inderen med det bredeste gliset jeg har sett på lenge.

Ja, religion har da av og til noe godt ved seg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi - søt historie :) Jeg sitter bare og venter med gru på at "de" skal finne ut at vi tross alt ikke er et spesielt kristent land lenger, og derfor ikke trenger slike fridager som det påsken byr på... I Aussie gjorde de ikke noe spess ut av det hele.

frikke sa...

Ja, sant. Det er et lite tankekors at dersom stat og kirke skilles, så vil den meniges manns fridager rundt jul, påske og pinse kanskje være historie. Jeg er ikke kristen, men jeg er glad i tradisjoner (og fridager!). Og jeg tror det skal mye til for å avlyse "påsken" i et såpass tradisjonsbundet samfunn som Norge er.

Hva skjedde i Aussie?

Anonym sa...

Jeg husker ikke helt... Tror faktisk de har helligdag fredag og mandag, men ikke noe mer :) Og de har jo ikke slike tradisjoner som oss, med å gå mann av huse.