onsdag, mars 12

Prosit

Jeg sitter på bussen hjem fra jobb og klokken er vel rundt 17. De som kjenner til 31-bussen mot Grorud på disse tider, vet at den er smekk full - full av mennesker, men mest smekk full av Lidl-poser og gigantiske barnevogner. Uansett så har jeg et vindussete og er fornøyd med det. Jeg må nyse - og jeg nyser. Tenker ikke mer over det. Sitter der i min egen, lille verden. Tenker tanker som ingen ser. Men var det ikke noen som sa noe? Hørte jeg ikke et eller annet etter jeg nøs? Jo, det var da virkelig "prosit" jeg hørte? Mannen som sitter ved siden av meg er den skyldige. Men så vet jeg ikke hva jeg skal si. Jeg kunne sagt "takk" dersom jeg hørte han si prosit med en gang -men nå har det gått såpass lang tid, at det å plutselig si "takk" virker merkelig. Det ender med at jeg sitter helt stille, skammer meg, og later som om jeg ikke hørte det.

Jeg tenker over det med prosit. Det er jo ingen nordmenn som sier dette. Det er vanlig i andre kulturer. Man er høfligere med hverandre. I USA har det gått sport i dette. Da jeg var der, ropte de fra andre siden av lokalet, "Bless you!", da jeg tok meg sel vi å nyse i en butikk. Jeg tenker også på min amerikanske foreleser på universitetet her i Norge. Han avbrøt forelesningen sin med et høyt og tydelig "Bless you" hver gang en av studentene i salen nøs. Du kan jo tenke deg selv hvordan forelesningene var i den verste høysnuesesongen. Jeg husker jeg satt og holdt igjen nysen min så lenge jeg kunne i de forelesningene. Det tok vekk all konsentrasjon fra tavla.

Men så til dette ordet som omtrent ingen bruker i dag:

prosit
prosit interj (lat., eg 'må det være til nytte') utrop til en som nyser


Legg merke til ordet "utrop". Så man skal faktisk rope det ut til tilfeldige som nyser? Jeg lar meg stadig forbause.

utrop
utrop det å rope ut, kortvarig rop komme med et forbauset u-

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det ER greit aa si takk til prosit; det betyr jo bare at du takker for at noen oensker deg noe godt:)

frikke sa...

Ja, jeg er jo hjertens enig. Dilemmaet dukket opp fordi det gikk så lang tid før jeg oppfattet at jeg ble "ønsket noe godt". Men jeg har lært - neste gang skal jeg si "takk!" uansett hvor lang tid det tar ;)

Anonym sa...

Jeg roper som oftest prosit i vilden sky når noen nyser, men det skal sies at jeg har til gode å si det til fremmede mennesker på bussen;)

Anonym sa...

Hehe - jeg sier prosit i hytt og gevær, uavhengig av hvem og om jeg kjenner dem :) Men så er jeg typen som digger å smile stort til noen jeg ikke vet hvem er, for så å feie forbi og se dem sitte forvirret tilbake ;)

frikke sa...

Frk. Skavlan:
Mulig jeg bare har misforstått det med prosit, trodde ikke det var såpass utbredd som det ser ut til at det er. Kanskje det bare ikke er vanlig der jeg kommer fra eller blant de jeg omgås. Men uansett er det jo flott at folk ønsker en noe godt!

Stjernesøkeren:
hehe... så du er en av de!? De som man blir i godt humør av! Slik vil jeg også bli. Ja til mer smil i hverdagen ;)

Annikken sa...

Etter å ha bodd både i Tyskland og England hvor de svært hyppig sier henholdsvis gesundheit og bless you, har jeg bestemt meg for at jeg skal alltid skal si prosit i Norge fra nå av. Synes det er en fin tradisjon, selv om jeg fortsatt iblant glemmer å takke - nordmann som jeg er...