torsdag, mars 27

Magnus og Tilapia

I dag vil jeg gi en hyllest til Magnus - min kjære venn, fiskevenn, akvakulturguru og tilapiadödar - fordi han hadde bursdag midt i påsken! I forbindelse med denne bloggpost hyllet til dette fantastiske mennesket som jeg har i min omgangskrets, vil jeg også dedikere noen ord om Tilapia - verdens mest robuste fisk som tåler omtrent alle påkjennelser.





Tilapia
Oreochromis niloticus, O. aurea, O. mossambicus, O. hornorum



  • Tilapia er en ukjent fisk for oss i Norge, men i verdenssammenheng er den stor og den oppdrettsfisken som øker mest i produksjon. Dessuten vokser den fort og spiser lite.

  • Mirakelet der Jesus velsigner to fisker og fem brød slik at det nok til å mette fem tusen mennesker, har vi hørt om. Men de færreste vet kanskje at den aktuelle fisken trolig var tilapia, eller Petersfisken som den kalles i Israel.

  • Mens laks må ha marint fôr, som nå er i ferd med å bli en mangelvare, er tilapia altetende. Den kan leve av alger, eller en slags bakteriesuppe, og trenger da bare varme og lys for å trives.

  • Tilapia er en tropisk ferskvannsfisk, opprinnelig fra Afrika, men mesteparten av oppdrettet skjer i Sørøst-Asia.

  • Det er en mager hvitfisk som har en kyllingaktig konsistens.

Kilde: http://www.forskning.no/



Så til slutt skal Magnus få en sang som han bør danse til i helga. Det har i alle fall jeg lyst til!

5 kommentarer:

Gretten sa...

Se her ja. En kvinne der har inngående kjennskap til en ukjent fisk bøyer vi oss i støvet for. Kan i tillegg nevne blir ansett som stygg konkurrent til den norske oppdrettstorsken på verdensmarkedet. Dette pga de lave produksjonskostnadene som henger sammen med de faktorene du påpeker. Nydelig!

frikke sa...

Takker og bukker - og hei på deg!
Apropo norsk oppdrettstorsk - hva er utbredelsen av denne? Jeg vil jo tro at denne er langt på nær så utbredt som hva norsk oppdrettslaks er? *nysgjerrig*

Gretten sa...

Forrige år ble det produsert 2 millioner tonn. De største produsentene er Kina, Filipinene, Mexico, Thailand, Taiwan, Brasil og Indonesia. I 2002 ble det produsert 706 000 tonn - så det vokser. Bare i Usa har forbruket økt med 700% de siste ti årene. Av den totale produksjoene er det bare 20% som går til eksport. Produksjonskostnaden ligger på ca $1 per kg. For laks er det en uttalt målsetting om å få kostnaden ned mot 14 til 15 kr pr kg. Så allerede her taper vi. Produksjonen av laks i Norge var 629.888 tonn i 2006 - så den er mikroskopisk i forhold. Tilapia blir produsert i 85 land (2006).

Gretten sa...

Oi jeg så feil. Trodde det var tilapia det ble spurt om, men det var jo torsk (som jeg forøvrig kan mye mer om). De opererte med et estimat på rundt 25 000 tonn produsert oppdrettstorsk for 2007 for noen år tilbake. I 2006 ble det solgt 11 087 tonn oppdrettstorsk. Tallene for 2007 er ikke klare ennå. Ho ho, men jeg kan enda mer torskeyngel :-)

Anonym sa...

Dette viste jeg ikke -men her selges det masse masse tilapia. Stort sett fra kina og den er ikke anbefalt. Mye forurensing i den....

men god fisk er det ;-)

Lærte noe nytt i dag gitt!