onsdag, mars 26

Snytt ut av nesa på noen

Jeg ble minnet om dette uttrykket i dag da jeg bloggsurfet rundt på jobb. Dette var samtidig som jeg latet som om jeg jobbet med noen veldig viktige excel-ark. Alt + tab er mine favorittknapper på tastaturet. Da kan du skifte vindu raskere enn din egen skygge. Vel, dette var en digresjon.

"Som snytt ut av nesa på faren sin"
Mangt et barn har hørt dette, og jeg tenker at det kan da ikke tas som noe annet enn en real fornærmelse? Jeg vet man mener det godt ved at man ligner på sin far, men i direkte betydning blir du faktisk fortalt at du ligner på en grønn snørrbuse.
Ikke spesielt lekker, altså.

På internettet brukes uttrykket følgende:
  • Som snytt ut av nesa på deg, Halvor! (kamerat av den vordende faren, Halvor, kommenterer ultralydbilde av det kommende barnet)
  • I Sverige sier man at hvis du er «som snytt ut av nesa på faren din», er det arv, men hvis du er «som snytt ut av nesa på bonden på nabogården», er det miljø. (Den norske legeforening konkluderer med hvordan farsskapssaker skal håndteres)
  • Hammerseng avslørte også at hun er som "snytt ut av nesa" på landslagssjef Marit Breivik. (familiedrama kan utvikle seg i håndballeiren)
  • Nå som jeg er blitt eldre ser jeg dessverre mer problemer enn gleder med hester som virker som de er snytt ut av nesa på Pennyklubben. De blir solbrent på nesa og er aldri, aldri egentlig hvite. (frustrert hesteier over å ha en hvit/gul hest)
  • Hun er som snytt ut av nesen på sin mor! Ikke rart hun er søt! (en cocker spaniel har sett dagens lys)
  • For å begynne litt flåsete, kunne jeg sagt at grønn er som snytt ut av nesa på blå og gul. (Sverre Graff snakker om farger)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, hva ville egentlig arbeidsdagen vært uten alt+tab??;)
(Helt til den du dagen bommer på hvilket vindu du skal tabbe deg fram til, og siden du bruker to skjermer ender du opp med vg på den ene skjermen og facebook på den andre. Jeg har i hvert fall hørt at det kan skje.....)

frikke sa...

hehe... ja, det har nok skjedd opptil flere ganger her ja. Facebook, blogger, avisa, finn.no osv. Kunsten er å ha kontroll over alt+tab-sidene :)

Eller så ender det opp med det spørsmålet jeg fikk i stad av en på 60+. "Oi, skal du lage bildeshow for oss! Så spennende!"

Anonym sa...

Haha, genialt:D
Satser på at hun ikke etterlyser bildeshowet senere?;)