torsdag, februar 28

Barcode my ass

Jeg merker alt i kroppen min stritter sterkt i mot utbyggingsprosjektet i Bjørvika. Noen snakker om 22 etasjers høyhus mot sjøen som legger store deler av Grønland og Gamlebyen i skyggeland. Jeg vet ikke. Men jeg vet at staten skal ha mye av områdene. Blant annet Skatteetaten. Hvorfor i herrens navn skal Skatteetaten ha en av de flotteste beliggenhetene i Oslo? Hvorfor skal disse papirbyråkratene som sitter på jobb fra åtte til fire ha behov for fritt utsyn til Oslofjorden, og samtidig berøve beboere på Østkanten sola si? Sliter Skatteetaten med rekrutteringen? Jeg fatter det ikke. Hvorfor ikke flytte de ut til Lillestrøm i stedet? Eller Enebakk?

Jeg synes hele prosjektet i Bjørvika er århundrets største feiltak og prioritering gjort når det gjelder utbygging. Hvorfor strebe etter å bli en manhattan-light, når vi aldri kan bli det? Hvorfor strebe etter en universiell storbyform når vi med fordel heller kan være litt "annerledes" her oppe. Jeg forstår det ikke. Jeg får bare vondt i magen.

Ingen kommentarer: