mandag, mai 26

Leamus

Jeg har hatt konstant leamus i det venstre øyenbrynet mitt i dag. Nå begynner jeg å bli lei.
Kanskje det har noe med at jeg har blitt bedt på grillfest med Eldar Vågan som underholdning. Jeg husker jeg var så musunnelig på øyebrynbeherskelsen hans da jeg var liten.

Leamus:

Leamus er en ufrivillig sammentrekking i det vi kaller tverrstripet muskulatur som vi normalt har kontroll på. Det er meget vanlig å ha leamus rundt øyet, og da særlig på øvre øyelokk. Vi kaller dette fasiculasjoner, og det kan sees mange andre steder på kroppen som på munnen, lårmuskulatur, legger, eller fingre, uten at det er farlig eller er et tegn på sykdom. - NRK.no

Og nå til det morsomme:¨

"Leamus er et typisk aktivitets- og stressymptom. Noen kan oppleve å få det etter en lang dag på jobben med mye stress"

- Hahahaha! Jeg ler meg skakk.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha! Så du har ikke stresset og slitt så fælt i dag? Så fint! :-D

Anonym sa...

Jeg hadde en periode leamus i lillefingeren, funka fint som partytriks faktisk. (Dog, det var kanskje sjekketriks jeg burde prøvd det som?)

frikke sa...

ulme: nei, det er vel å overdrive stort :)

frøken skavlan: Partytriks eller sjekketriks - du gjorde i allefall noe positivt ut av det! Det prøvde ikke jeg på. (er dog redd for hva jeg kunne fått på kroken med et konstant rykkende/hevet øyenbryn ;-))