fredag, mai 30

Og sånn går no dagan

Jeg har tjent en del penger i det siste, sånn utenom lønna i jobben altså. Jeg har ikke stått i Skippergata, solgt klær på Ebay eller vasket tagging på vegger (aner ikke om noen tjener på det?), men den uforutsette inntekten er et resultat av ærlighet samt en interesse for å kunne bidra til forskning og statistikk. Skjønner du ikke helt hva jeg mener? Da kommer nærmere forklaring her:

Først til forskning og statistikk: Jeg har meldt meg som frivillig til å være med i forskjellige forbrukerpanel, være seg fra vanlige spørreundersøkelser på nettet og telefonintervju til gruppe- og enmannssamtaler. Dette har ført til at jeg har snakket meg varm om alt fra godteri til fiskemiddager. For dette tilsammen har jeg fått ca 3000 kr. I gavekort. Som kan brukes på nesten alle vanlige, kommersielle butikker i byen.

Så til ærligheten min. Den er ikke alltid i funksjon, men på 17. mai gjorde jeg tydeligvis noe rett. Jeg fant en bunadsølje like ved der jeg bor. Sølja var særdeles stor, og må ha vært verdt en del. Jeg ventet litt for å se om eieren kom tilbake for å hente den. Men ingen kom, og jeg så ingen som var på leting. I de påfølgende dagene ble lapper hengt opp og annonse i avis satt inn. Noen ringte, men det var tydeligvis feil sølje jeg hadde. Inntil ca en uke etterpå - da ringer en ung jente og kan beskrive søljen i detalj. Sjelden jeg har sett en så glad og lettet jente da hun fikk se den. Det var hennes. Noen dager etterpå lå det et kort i postkassen med finnerlønn, og på kortet skrev hun at verden hadde vært et bedre sted med flere mennesker som meg.
*smelt*

Ikke at jeg tror noe på hva hun sier. Jeg vil ikke ha flere som meg her i verden. Det blir for komplisert.


Taggeveggen er forresten fra Rosenhoffgata, men de ser vel like ut overalt her i byen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Smart og ÆRLIG dame altså ;-)
Bra!!

kariamelie sa...

tomlene opp og slikt! =) du har ikke tilfeldigvis sett armebåndet mitt også? jeg mistet det i november i fjor. skulle gjerne funnet det igjen. jeg tror en liten gnom har tatt det.

Anonym sa...

Joda, vi vil jo ha flere sånne som deg!! Vil vi ikke..?

Så koselig med den unge jenta. Ikke rart hun var glad. Tipper hun sikkert hadde fått en god bråte kjeft av en lettere irritert mamma.. hihi

Annikken sa...

Å, tenk hvor glad hun ble da! Bra jobbet.

Og gavekort er jo det beste i verden. Nå kan du kose deg og planlegge:)

frikke sa...

randi: smart vet jeg nå ikke, men var i alle fall ærlig denne gangen :)

frøken aberlour: Jeg har ikke sett det - men dersom det dukker opp på min vei skal du være den første som får vite! Gnomer liker vi ikke.

Ulme: hehe - jo, takk. Eller jeg tror egentlig ikke det. Jenta var ikke såååå ung. Hun var nok i begynnelsen av 20-årene og type student. Uansett er en ny sølje hardt for studentøkonomien.

Annikken: Gavekort synes jeg er helt supert. Funker som f og er nå allerede brukt opp.