mandag, januar 7

Champagnefin

Jeg var på vinmonopolet i lunsjen i dag. Det hender seg rett som det er at lunsjpausen brukes til dette. Mest fordi polet ligger så hendig til i forhold til jobben, men også fordi jeg er glad i vin. Vel, uansett trodde jeg at jeg hadde hele polet for meg selv. Det var tomt og den eneste synlige ansatte, satt i kassa og snakket i telefonen. Nok digresjoner, det viste seg nemlig at jeg likevel ikke var alene i der likevel. Rett før jeg ankommer kassen med min italienske, røde nyhet - løper et lite, gråhåret vesen med store, flaskeklingrende kurver foran meg og henvender seg mot kassamannen i telefonen.

-"Åhh... guuuud - denne økologiske champagnen her er jo bare helt nyyyyydelig", hviner damen mens hun lemper 8 stk store flasker på kassabeltet.
- "Et øyeblikk, jeg ringer deg senere", sier mannen i kassa og legger på røret. Så sier han videre til den champagneglade: "Vel, den er god, men det er nok ikke fordi den er økologisk. Du vil merke større forskjell på f.eks. biodynamisk champagne".
- "Men hvaaaa?? Er ikke det det samme?!? "
Kvinnen er tydelig svært forundret.
- "Nei, det er ikke det", sier mannen i kassa.
- "Men den økologiske champagnen har i alle fall ikke blitt behandlet med sprøytemidler", sier damen selvsikkert.
- "Joda, den er faktisk det. Den er sprøytet mot meldugg"
- "Men guuuuuuud!!! Det er jo helt forferdelig!" hviner damen ennå høyere.
- "De bruker en slags Bordeaux-mix, det eneste som fungerer på styggedommen. Derfor får de franske økologiske vinbøndene lov til det."
-"Gisp!" Damen gjør store øyne mens ansiktet mister farge. Så spør hun forsiktig, akkurat som om hun er redd for svaret som skal komme: "Hva i all verden er det i denne mixen da?
-"Det er en blanding av kobbersulfat og vann"
-"Iiiiiiiiik - kobbersulfat er jo absolutt ikke bra for meg! Oioioioi...... uff og uff..... Dette ante jeg virkelig ikke. Nei og nei. Ja, da lærte jeg noe nytt i dag også.
-"Ja, det er mye man ikke vet", sier den vel vitende kassamannen.
-"Jeg vet i allefall at jeg aldri kommer til å kjøpe denne Champagnen mer" sier damen mens hun hoderystende går ut av døren med fulle poser av djevelskapen.

Ingen kommentarer: