onsdag, januar 23

Selvangivelse og perlemor

Noe av det første jeg gjør etter et årsskifte, er å samle inn årsoppgaver, renteoppgaver, statustall, lønnslipper for året som har vært. Jeg graver meg ned i tall, regnestykker og rentekalkulatorer før jeg omsider finner ut hvor mye jeg får tilbake på skatten for året. Dette tallet har jeg stort sett klart før andre normale mennesker får sagt "godt nyttår".

Før var jeg litt flau over dette, for jeg vet jo at de fleste synes dette er et skikkelig ork og ikke minst uutholdelig kjedelig, men nå er jeg ikke lengre flau - for meg er dette artig, konstruktivt og jeg føler jeg får en slags kontroll på livet. Altså dette er en typisk 50+ aktivitet som passer flott inn i mitt liv og hverdag. Dessverre opplever jeg noen ganger at jeg gjør et slett arbeid som gjør at jeg ikke burde stole på meg selv. I fjor hadde jeg f.eks. regnet meg frem til at jeg skulle igjen 2 000,- på skatten, men så da juni kom, viste det seg at dette beløpet var restskatt i stedet. Litt lang i maska ble jeg selvfølgelig, men det er vanskelig med pluss og minus og sånn.
Tallet var i allefall likt.

Bildet er fra marka ved Tonsenhagen fra Lilloseter. På søndag. Det var visst perlemorskyer på himmelen, men mobilkameraet var ikke helt i perlemorhumør.

3 kommentarer:

ver1e sa...

Du er jammen flink som har så kontroll på ting. Jeg leter like mye hvert år for å finne i gjen de fordømrade lønnsslippene og alle andre papirer som jeg er sikker på at jeg la et lurt sted..

Det er flott på Tonsenhagen! Har mange fine bilder derfra jeg også ;-)

frikke sa...

Takk, takk - men jeg er dog rotete på mange andre vis :)

Bor på Rosenhoff/Sinsen, men var positivt overrasket hvor nære marka var da jeg tok bussen opp til Tonsenhagen.

ver1e sa...

Jada, vi bor jo nærmest på landet her oppe :-)