torsdag, januar 17

Kryssord


Her om dagen kjøpte jeg meg et kryssordblad. Det er første gang i mitt liv at jeg har gjort dette, tross min høye mentale alder. For meg har kryssordene i avisene vært mer en nok til å fylle ordinteressen min. Men da jeg sto i handlekøen på Kiwi denne skjebnedagen, lyste det ene kryssordbladet etter det andre opp min ellers beskjedne synsvinkel. Og ikke minst premiene man kunne vinne var særs lokkende. Tenk å vinne 50 flax-lodd? Eller en stavmikser? Dette var helt klart min dag.

Jeg kommer spent og ivrig hjem for så skuffende finne ut at det hele går jo ikke ut på å løse et kryssord i sinhelhet. Det går ut på å gjette/finne hva løsningsordet i kryssordet skal bli. Du vet de feltene som har fått en farge på seg og skal gi en dypere mening med kryssordet. Dette fant jeg fort ut var urovekkende lett.

Første kryssordet i bladet. Det var bilde av en nyttårsrakett og champange, løsningsordet var på 12 bokstaver. Jeg hadde allerede den siste bokstaven som var N. Jeg tippet "Nyttårsaften" - og sannelig, det var visst rett! Resten av kryssordet ble selvfølgelig ikke noe interessant lenger siden jeg hadde svaret. Jeg går til neste kryssord. Det er bilde av vår King to Be, han som kan mette Marit. Løsningssordet er todelt. 9 + 6 bokstaver. Jeg tar en råsjanse på "Kronprins Haakon". Det er ganske nervepirrende. Kan det være riktig? Jeg sjekker mot noen andre løsningord - og ja! Det er riktig! Jeg er et skritt nærmere et sett med kjøkkenhåndklær og 3 flax-lodd...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanskje du kjøpte et kryssordblad for barn?

frikke sa...

hahaha...... det har jeg ikke tenkt på. Men hva skal et barn med stavmikser og 2 kg kaffe?