lørdag, januar 12

Innramming, interiørforvirring og Munch

I dag gjorde jeg noe som jeg har tenkt på i mange år, men som jeg aldri har verken tatt meg råd eller tid til. Jeg dro til et rammeverksted med to litografier jeg har, for altså å få disse profesjonelt innrammet Et av Nina Due og et av Navitrolla som jeg kjøpte da jeg var i Tallin (føler de fleste som har vært i Tallin kommer hjem til Norge med et Navitrolla-bilde?).

- Hei!
- Hei!, sier jeg. Jeg har to bilder som jeg gjerne skulle hatt innrammet.
- Ja det må vi jo få til. Har du noen ideer på hvordan du vil ha de innrammet?, sier damen i rammeverkstedet.
- Nei, jeg ønsker vel egentlig noen råd til akkurat det, sa jeg.
Jeg var nemlig sluppet opp for innrammingsideer, og hadde derfor tenkt å få damen til å forslå noe.
- Hmmmm..... skal vi se, sier damen mens hun studerer bildene mine.
- Hvordan har du det hjemme, fortsetter hun.
- Ehh.. jeg?
- Ja? Sånn interiørmessig, altså?
- Ehh...
- Har du en spesiell stil, farger, følelser, feel and flow? Du skjønner, jeg er interiørkonsulent også. Og det kan ha mye å si hvordan en også vil ramme inn bildene sine.
- Ehh.. ok. Nei, jeg må si det ikke er så mye gjennomført stil hjemme hos meg, nei.
- Åhh... ok, sier damen.
-Du skjønner, jeg bor med min søster, fortsetter jeg - og det er litt på temperært basis, og vi har ikke bestemt oss for noen stil. Men vi har hvite vegger i alle fall.
- Ok, hvite vegger. Men hva slags farger er det på møblene?
- Nei, det er jo alt mulig rart. Som sagt, det er slengt i sammen - ingen spesiell stil.
- Ok, men hvordan vil du ha det når du flytter til et permanent sted?
- Det vet jeg ikke. Men såpass at jeg trives.
- Ok
- Men jeg vil vel egentlig bare ha en innramming som får ut det beste i bildet, så får jeg heller ta dette interiørproblemet en annen gang.
- Ja, men da sier vi det.

Så da ble det to fine innramminger som blir ferdige i løpet av en ukes tid. Jeg har ikke råd til dette, og det vil jeg antageligvis aldri ha, men jeg må jo få gjort det. Kan ikke ha kunst uten at det kan henge på veggen, og jeg vil jo få det ordentlig gjort.

I ren inspirasjon dro jeg så ned til Munch-museet på Tøyen og ruslet lenge uforstyrret rundt. Lite folk og gratis inngang. Slik vil jeg ha det når jeg er på museer og utstillinger. Er visst fri entrè frem til 31. mars. Anbefales. (men vær forberedt på en mer nøye sikkerhetssjekk enn de har på Gardermoen!)

Nå er det straks vorspiel hos Ellen på Kampen. Juhuu...!


Foto: Bølgeslag mot svaberg (ca 1916), olje på lerret, Munch-museet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hvor mye koster det egentlig å få rammet inn ting? Jeg har noen bilder liggende jeg også, men tenker alltid at "det kommer vel noe på ikea som passer en eller annen gang"...

frikke sa...

Hei!
Det kommer visst mye an på hva slags ramme man finner. Her er prisene veldig forskjellige. Det dyreste bildet mitt hadde en rammepris på 200 kr/m og med arbeid og paspartout ble selve innrammingen på 1500,-. Bildet i seg selv var nok 30x40 cm eller noe der. Det andre bildet, noe mindre, hadde en rammepris på 80 kr/m og havnet på ca 500 kr.

Her skal det dog nevnes, og tas i betraktning at jeg fikk 15% rabatt siden jeg var medlem av OBOS.

Jeg vet ikke om denne rammemakeren er spesielt dyr eller billig i forhold til andre siden dette er første gang. Men vet vel av andre at slikt pleier å koste litt...

Etter å ha "knust" x antall rammeglass for å få et relativt tykt og bøyd bilde pent inn i en IKEA-ramme, ga jeg opp og ville gi dette ansvaret til andre:)

Lykke til!

Anonym sa...

Takk for det du!
Jeg får ta en titt i OBOS-bladet (for jeg er selvfølgelig medlem)!