torsdag, november 1

Backupkultur

Digitale bilder - elsk eller hat?
Akkurat nå hater jeg det. I allefall siden jeg har vært elendig på backup, og pc'en er nå død og snart begravet. Herregud, man sier det er så enkelt og greit med disse digitale duppedittene, men jeg føler meg ekstra 50 + når jeg føler arbeidet etter den digitale hverdagen tynger mer enn da jeg jobbet døgnet rundt i mørkerom, eller da jeg ventet gladelig i 2 uker på å få bildene mine tilbake i posten. Det siste relateres til de bildene jeg tok da jeg var 12 år, og som kun var for spesielt interesserte. Fire filmer av gangen med kun hester. Ikke et menneske å se. Som regel var bildene av den samme hesten hver gang også.

Jeg har heldigvis fått utvidet min fotohorisont. Gått på skole og greier. Og synes nå at det å ta bilder er noe av det morsomste og interessante jeg gjør. Derfor har jeg prøvd å ikke tenke for mye på det fatale som skjedde for et par uker siden, nemlig at alle bildene jeg har tatt i år ble borte vekk. Borte vekk grunnet en død pc og en elendig backupkultur.
Det verste er at det er min egen feil. Kan jo ikke skylde på noen andre.

(nå skal jeg gjøre et forsøk på å fikse pc'n, men jeg betaler f.. meg ikke 1200,- kr for at noen bare skal SE på den.... Jeg klarer selv!)

4 kommentarer:

Liraj Vrhpoljski sa...

Jeg er mest redd for å miste data; så lager jeg kopi til en annen disk, pc-en og DVD med en gang.

Hva kan du gjøre: ta disk ut, kjøpe external USB disc housing, stille disk inni, koble til en annen pc og med litt lykke du får bildene tilbake.


Eier du faktisk den søte gamle hus?


HfJ

http://diris.sytes.net/diris/index.htm

frikke sa...

Så flink du er til å ta backup! - mulig jeg må ta i bruk den metoden når jeg får lastet inn bilder igjen.

Når det gjelder mitt problem med død pc, så har jeg blitt rådført å kjøpe et eksternt kabinett, og med en søster som er it-nerd til hjelp, så håper jeg selvfølgelig at dette går bra!

hehe.. dessverre eier jeg ikke det gamle huset - vil vel bare ha det:)

Anonym sa...

Jeg har jo fortalt deg hva du skal gjøre for å få tak i bildene dine, og det koster bare 250kr!

frikke sa...

ja, og det er jo du som har rådført meg med dette eksterne kabinettet.

men irriterende er det jo likevel.
Er jo ikke 100% sikkert lizm.