tirsdag, november 13

Frekke ord og uttrykk #1

Fortere enn svint.

Hva menes med dette uttrykket?
Kommer det av følgende hypereffektive produkt? - eller har det en dypere mening? Dette uunnværlige produktet må jo ha fått navnet sitt et sted.

I jakten på uttrykkets opphav, kom jeg over dette lille utvalget av beskrivende situasjoner hvor fortere en svint er i bruk:
-
- Blir det en realitet at vi MÅ blogge under fullt navn så forsvinner jeg fortere enn svint. (sint forfatterblogger)
-
-Dette året med The Gathering har vert det kjedeligste hittil. Det er mitt 4. år og alle har vert mer morro, med mye mer liv og glade folk.Håper dette skifter rettning fortere enn svint, ellers vurderer jeg å heller feriere påsken hjemme :( (skuffet datanerd)

- Blikket hennes gjorde meg virkelig kåt og jeg kjente sæden ulme seg oppover fortere enn svint. (hmm.... en opphisset novelleskribent)

- En del av disse er tydeligvis virkelige problembarn og burde utvises fortere enn svint synes jeg. (navlebeskuende innvandringsdebattant)

Men til slutt fant jeg den riktige meningen med ordet "svint":

I svint m1 (av *svinte) snartur, svipptur
II svint adv (eg n av norr svinnr 'rask') raskt, kjapt komme seg unna fortere enn s-

1 kommentar:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.